Construită între 1861-1863, sub administrația austro-ungară, linia Anina-Oravița este un adevărat monument de inginerie feroviară și cea mai veche cale ferată montană din țară.
Traseul are 34 km și impresionează prin:
-14 tuneluri săpate direct în stâncă
-10 viaducte spectaculoase peste văi abrupte
-diferențe de nivel de peste 300 m, pe serpentine strânse și rampe abrupte.
Supranumită „Semmeringul Bănățean”, după celebra linie austriacă, calea ferată oferă o călătorie unică prin Banatul montan, cu priveliști ce taie respirația: păduri de fag și brad, stânci calcaroase și sate ascunse între dealuri.
Inițial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, linia funcționează și astăzi ca rută turistică, fiind una dintre cele mai pitorești călătorii cu trenul din România.

*** Traseul este supranumit „Semmeringul Bănățean” datoriă asemanarii dintre acesta și calea ferată „Semmering” din Austria, construită între anii 1845-1854. Se poate face o paralelă atât privind însușirile tehnice între aceste două linii ferate cât și intre peisajul montan de un farmec cuceritor pe care îl străbat.
Linia ferată Semmering are o lungime totală de 40 Km, intre Glognitz-Mürzuschlag) pe o diferență de nivel de 388 m; la noi este o diferență de nivel de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo au fost construite 15 tunele, iar aici 14 tunele. Cel mai înalt viaduct al căii ferate Semmering are 47m, viaductul Jitin are 37 m. Deosebirea mare constă în lungimea tunelurilor. Cel mai lung are 1428 m, în timp ce pe linia Oravița-Anina cel mai lung este de 660 m (Garliște).
Marea artă a construcţiei aceste căi ferate consta în faptul că are o inclinare de 20 o/oo faţă de celelalte căi ferate care au avut o inclinare cu diferenţă de nivel de 14‰. De asemenea rază curbelor la această linie este de 114 m faţă de celelalte căi care au o rază de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele masoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie să se facă străpungeri şi taieturi în deal pe o distanţă de 21 km şi numai pe aproximativ 10 km trenul are o linie ferată normala. Tunelele au fost săpate cu dalta şi târnăcopul, dinamita nefiind inventată încă.
Peisaje, abisuri și culori de poveste, senzații tari și mai cu seamă sentimentul că întreagă această comoară e AICI, la noi, pe pământ românesc, în fascinantul ținut al Banatului.
Foto: franzdorfalpin.ro, ziare.com